Frakt och leverans

Allmänt

Alla beställningar som görs helgfria vardagar innan fraktsättets bryttidpunkt skickas normalt från oss samma dag. Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas normalt nästföljande arbetsdag.  När varorna är skickade från vårt lager får du en leveransbekräftelse till angiven e-postadress eller till mobilnummer med ett försändelse-id så att du kan spåra försändelsen. Detta för att vi ska ha en extra kontroll av att 18-årsgränsen följs. Apoteko.se levererar endast till adresser inom Sverige.

Fraktsätt

Du kan välja mellan två fraktsätt mellan DHL och Posten. När dina varorna är utskickade med DHL, får du ett sms och du kan välja om du vill få hemleverans mellan kl. 8-17 eller hämta ut från din DHL Service Point-ombud. Obs! För några varor (t.ex. Parfym, deodorant) kan inte DHL leverera, istället skickar vi ut dessa varor med standard Post och det brukar ta cirka 5-7 vardagar.

 


Tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Vi garanterar att leveranser till storstäder levereras nästa vardag. Fraktkostnad 69 kr. Dina varor skickas med DHL Service Point och levereras till ett DHL Service Point-ombud. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du ett sms.

Vi skickar ditt paket med PostNord när din adress tillhör ett RAS-områden (mindre orter). Det tar normalt 5-7 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Fraktkostnad 59 kr. Dina varor skickas med PostNord och levereras till ett postombud. Observera att ombud på mindre orter ibland kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering. Klicka här för att se om ditt område är ett RAS-område.

Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress och sms. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.

Försändelse-id för paket

Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id hittar du via spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress eller via sms så snart paketet har lämnat vårt lager. Med kolli-id kan du spåra ditt paket från att det sorteras av fraktbolaget tills dess att du hämtar ut ditt paket.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen.

Om du av någon anledning saknar aviseringen går det bra att hämta paket med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer/löpnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.

Tänk på att du alltid skall kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (DHL Service Point) innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Leveransförsening

Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå på vägen.

Vi har nästan alla produkter vi säljer i lager. Skulle någon produkt ta slut så kontaktar kundservice dig via e-post. Vi hjälper dig gärna med förslag på likvärdig produkt om sådan finns.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.